Logistikekspert

Få hjælp til din logistik. Vi løser opgaver i hele logistikkæden, som konsulent indenfor udvikling, optimering, projekter og generel sparring.

Logistik er meget mere end indkøb, transport og lager.

Optil 90% af en virksomhed er logistik. Transport til og fra virksomheden, intern infrastruktur på virksomheden samt administrative og operationelle processer i virksomheden, blot for at nævne nogle få områder. Logistik er uden tvivl et af de vigtigste konkurrence parametre for virksomheder. Mange internationale, som flere elsker at frygte, men også nationale spillere, sælger logistik, ikke kun produkter. De slår deres konkurrenter, netop fordi de har en velsmurt logistikkæde. Det kan du også få, hvis ikke allerede du allerede har det. Mere logistik med samme tidsforbrug. Det ses straks på bundlinjen, men også i virksomhedens arbejdsmiljø og kundetilfredshed. Det handler fra min vinkel om sund fornuft og om at simplificere processer såvel internt som eksternt. Samarbejde på tværs af virksomhedens afdelinger. Mange opgaver løses fordi sådan har vi altid gjort og det virker jo. Det er sund fornuft, for så laver vi ikke fejl, men der det den optimale måde vi gør tingene på? Men husk at det er sundt at lave en fejl nu og da, ellers rykker vi os ikke. Det er struktur, men det er også logistik.

Virksomhedens fysiske infrastruktur, processer internt imellem afdelinger samt eksternt med samarbejdspartnerne er ofte de største tidsrøvere. Start her med at se indad og tænke alle processer igennem. Gå en tur, stil alle de trælse spørgsmål, som en 2 årig mestre. Optimer med henblik på at frigøre ressourcer. Mange virksomheder mangler hænder, så her er muligheden for at finde og plukke de lavt hængende frugter. Det er planlægning, men det er også logistik.

Skab et bedre arbejdsmiljø-og glæde ved at løse de dagligt tilbagevendende opgaver smartere. Forenklet struktur og ”dokument gang” i virksomheden medvirker til mindre ”papirbunker” som stresser og giver flaskehalse. Det kan være eksempelvis værre +200 ulæste mails. Det kender mange til. Så bør alarmlamperne blinke. De findes i de fleste virksomheder. Min erfaring er at det er de dygtige arbejdsheste. De kan dermed ende uforskyldt med at være en flaskehals i organisationen. Hvorfor? Ofte fordi organisationen og processer omkring dem ikke er bygget hensigtsmæssigt op. De fleste kender vel eksempelvis til diskussioner mellem lager og administration? Det er organisation, men det er også logistik.

Verden er rykket mere de sidste 5 år end den har gjort de foregående 100 år, også på logistik området. Vi ved alle, at der digitalt er sket en kæmpe udvikling. Høj teknologiske hjælpemidler er faldet i pris, så det nu kan være hver mands eje. Indkøbsstruktur og markedstrends ændre sig også løbende. Men det er kun et par områder og udnytter vi mulighederne optimalt? Udviklingen kommer jo ikke til at gå langsommere i fremtiden, som kommer uanset hvad, men er din logistik klar og dimensioneret til fremtiden?

Tja det er der vel kun en måde at finde ud af det på. Det er ved at få tjekket logistikken.

Logistik skal strategisk, taktisk og operationelt på dagsordenen i ledelsen og i bestyrelsen, hvis ikke allerede den er det.

Elsker Logistik. Punktum!